Alla inlägg den 2 januari 2014

Av Emma Sjöblad - 2 januari 2014 19:51

Idag blev storasyster Saras häst Brodde masserad av brorsans tjej Sarah :) Hon hittade lite spänningar i vänster bog och därav fått lite spänningar i bakkärran :)
Därefter tog jag in Sasha och gjorde iordning henne. Idag blev det trav arbete, Sasha skötte sig bra och blev riktig lång och låg i formen och sträckte ut hela överlinjen. I skritten börjar hon söka sig mer och mer neråt men inte lika mkt som i traven. Det blev lite galopp också och hon börjar orka korta upp sig ganska mycket nu och arab galoppen är nästan borta :)
Blev också lite öppnor och slutor i båda varven :) hon börjar orka ställa sig till höger nu och komma in under med bakbenen, hon är fortfarande lite lat med bakbenen men dom börjar komma :) till vänster har hon mycket svårare "/ går oftast emot skänkeln och alltså vänder rumpan mot min skänkel och inte bort från den. Men det är något vi får jobba på :)

Min katt Spudge, även kallad Kurt,Kurtan,Fjortis och Tussen :)

Brodde väntar på att bli masserad :)

Av Emma Sjöblad - 2 januari 2014 08:07

Hur är hästanteringen idag jämför med förut?
När jag var 9 år var jag ofta hos min kompis. Hon bodde granne med ett stall och hästtokiga som vi var tog vi hand om och red hästarna varje dag jag var där. Vi gick upp halv 7 på morgonen slängde i oss frukost o cyklade dom 500 metrarna det var till stallet. Där fick jag och min kompis, 2 stycken 9 åriga små tjejer morgonfodra både hö och kraftfoder själva till 4 tävlingshästar,1 bråkig unghäst och 2 shettisar. Vi tog själva ut dom i hagen och fyllde vatten, mockade,sopade stallgången och fyllde höpåsar och gjorde iordning betfor och havre till kvällen. Vi fick rida på dom 2 små shettisarna helt själva. Galoppera och hoppa. Och ibland fick vi tom rida på stallägarens tävlingshäst som var 170+helt själva ute i skogen och galoppera och ha oss.
Idag skulle vuxna nog aldrig släppa lös sina ungar så, själva i stallet. Jag låter inte ens lillasyster på 10 år hämta in min häst i hagen. Hon skulle aldrig i livet få ta ut hästarna själv eller ta in dom själv, och hon skulle absolut inte få rida själv. Ändå fick jag göra allt det när jag var 9 år.
Hästhanteringen idag har blivit mycket mer kontrollerad, men kanske inte så mycket säkrare?


Själv är jag glad för att jag fick vara så mycket själv i stallet. Jag började med hästar när jag var 7 år. Och att jag 2 år senare skulle få hjälpa till med utsläpp,fodringar,insläpp och ridning av tävlingshäastar trodde jag inte.
Om man nu får se en bild el liknande när en kanske 8-9 årig tjej eller kille skulle hålla på med stora hästar själv skulle vi undra hur deras föräldrar tänker, tänk om han får en spark?tänk om hästarna kommer lösa? Tänk om...
Man kan "tänk om" flera saker men alla dom sakern kan hända vem som helst. Det är nästan lika stor chans att Sasha kan springa över mig som min lillasyster, Sasha kanske blev rädd för någonting?
Hur började ni med hästar och hur såg skötseln ut i erat stall?

Lillasyster pysslar med Sasha under noga kontroll av mig

Presentation


Välkomna till min blogg :)
Jag heter Emma och är 16 år, har 1 egen häst och en katt :) här på bloggen får ni följa mig i min träning och utveckling med Sasha :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards